Byrådet svikter ungdommen i Oslo

Byrådet svikter ungdommen i Oslo

Vi er lei av å bli lurt og krever at Det rødgrønne byrådet i Oslo følger opp byrådserklæringen om å innføre merking av retusjert reklame.

Dette er et blogginnlegg publisert på nettavisen.no. 

For to år siden overtok et nytt politisk flertall styringen av Oslo. Et politisk flertall som ville styrke kvinners psykiske helse ved å innføre merking av retusjert reklame. Et politisk flertall som dessverre ikke leverte.

Bikini-sesongen er i gang. Temperaturen stiger, plaggene faller og det massive presset fra motebransjen eskalerer. Unge jenter og kvinner blir daglig bombardert med bilder av tynne, glatte og perfekte modeller. Modeller som har fått en solid overgang av Photoshop før de havnet på reklameplakaten.

Den massive eksponeringen av et urealistisk skjønnhetsideal påvirker unge jenter og kvinners mentale helse. En rapport fra WHO viste at halvparten av norske 15-årige jenter føler seg tykke, selv om de ikke er det.


8-åringer slanker seg

Rapporten fra WHO viste skremmende tall for Norge. En tredjedel av landets 13-åringer ønsker å gå ned i vekt, samtidig som at over halvparten av barna mellom åtte og elleve år sa at de var opptatt av å ha en sunn og slank kropp. Forskning viser at tidlig og massiv eksponering for retusjert reklame bidrar til å svekke unges selvfølelse. Stadig flere unge får et anstrengt forhold til mat, kropp og selvbilde. Vi vet at merking av retusjert reklame er et viktig tiltak for å motvirke denne trenden. Så hvorfor gjør ikke Oslo Byråd noe med saken?


Byrådet svikter unge jenter

Både SV og MDG har i sine partiprogram tatt til orde for å merke retusjert reklame. Sammen med Arbeiderpartiet skrev de i byrådserklæringen i Oslo at det skulle gjøres i Oslo. Vi i N.K.S. ble glade når vi leste byrådserklæringen og trodde at politikerne tok dette på alvor. Desto mer skuffet er vi nå, to år senere, og ingenting er blitt gjort. Det er i dag fullt mulig å innføre merking av retusjert reklame på offentlige reklameplasser. Tiltaket er allerede vedtatt i Drammen, Trondheim og Kristiansand. og flere byer vil komme etter. Ungdomsorganisasjonene til byrådspartiene er alle medlemmer av nettverket Ungdom mot retusjert reklame, og det er ingenting annet enn viljen som hindrer Oslo-politikerne å innføre tiltaket.

Jeg er forundret over at byrået, som har flertall, ikke prioriterer å innføre et gratis og så effektfullt tiltak for å bedre jenters psykiske helse. Jeg forventer at de følger opp og faktisk gjennomfører politikken de har lovet sine velgere. Vi i N.K.S. kommer ikke til å la politikerne slippe unna med løftebrudd som har med unge jenters psykiske helse å gjøre.

>> Sanitetskvinnenes kampanje for merking av retusjert reklame "Lei av å bli lurt"