Hvorfor Kvinnehelsehus?
Kvinnehelse har lenge blitt oversett, og mange kvinner opplever at de ikke blir hørt eller får den støtten de trenger. Sanitetskvinnene har i mer enn hundre år gått i front for kvinners liv, helse og rettigheter. Vi har alltid sett behov og utviklet nye tilbud. Med Kvinnehelsehusene setter vi kvinnehelse i sentrum.
Kvinnehelsehusene er et varmt og inkluderende fellesskap som styrker kvinners helse og livskvalitet. Vi tilbyr gratis aktiviteter og trygge møteplasser. Her kan kvinner få kunnskap og være en del av et fellesskap som gjør det lettere å ta vare på egen helse. Vi supplerer det offentlige tilbudet ved å være en omsorgsfull brobygger som gjør veien til god helse enklere.
Alle kvinner er velkomne, enten de ønsker å vite mer om kvinnehelse, har behov for et fellesskap eller står i en krevende situasjon. Engasjerte frivillige tar deltakere godt imot – hos oss blir man møtt med varme og forståelse.
Samarbeid og partnerskap på tvers
I dag har vi Kvinnehelsehus i Bergen, Drammen, Kristiansand og Oslo, og flere foreninger ønsker å starte opp for å gi kvinner likere helsemuligheter.
Fordi tilbudet er særlig rettet mot kvinner, er lavterskel og ikke krever henvisning eller forkunnskaper, ser vi at det treffer grupper av kvinner i sårbare livssituasjoner. Det er viktig slik at vi kan nå de som trenger det mest. Samtidig er Kvinnehelsehus et tiltak som treffer og engasjerer bredt – både blant frivillige og kvinner generelt. Det er en styrke at kvinner møtes på tvers av samfunnslag, livserfaringer og landbakgrunn. Dette fjerner skam og gir samhold.
På våre Kvinnehelsehus får kvinner tilbud om alt fra celleprøver og samtaler med veiledere, til foredrag der kvinner kan lære mer om egen helse, måltidsfellesskap eller språktrening. Husene samarbeider med kommunen, og to hus har for eksempel ansatte fra krisesenter eller jordmor til stede enkelte dager. Vi treffer grupper som det offentlige ikke lett når, og vi kan hjelpe dem videre i systemet.
Kvinnehelsehusene er unike. Det er ingen lignende tilbud som jobber bredt, forebyggende og sammen med helsemyndighetene, for å bedre kvinners helse. Fordi tilbudet er så unikt, er det dessverre også vanskelig å få finansiering til driften. Per i dag er det ingen offentlige ordninger som treffer dette viktige arbeidet. Men skal vi lykkes med å bedre kvinners helse, trengs det flere kvinnehelsehus og ikke færre.
Derfor ber vi politikerne opprette en tilskuddsordning som kan sikre finansiering av forebyggende kvinnehelsearbeid.
I tillegg trenger vi private givere og næringsliv med på laget. Vil du eller din bedrift støtte våre kvinnehelsehus? Se bedriftssamarbeid for mer informasjon.
Ta kontakt med oss
Har du spørsmål om Kvinnehelsehus-satsningen, ta kontakt med
Ellen Bugge på telefon: 41 23 31 80